نام فارسی: آناناس

نام های دیگر: abacaxi ، annachi pazham ، ananas ، nanas

خانواده: BROMELIACEAE  – آناناس

مشخصات گیاهشناسی:

گیاهی است علفی، چندساله طوقه ای و به ارتفاع حدود1 تا 5/1 متر با برگ های خطی باریک، نوک خاری به طول تا 9/0 متر و عرض 6 سانتیمترمی باشد. معمولا برگ ها طوقه ای و دارای حاشیه ی دندانه ای هستند. ساقه کوتاه است. گل ها سفید، آبی یا ارغوانی بوده، درون سنبله های بلند به طول تقریبی 30 سانتیمتر قرار دارند. گل ها در محور براکته های خار دار و قرمز رنگ قرار گرفته اند. تعداد گل بر حسب رقم ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد است. گل ها بسیار زیبا و جذاب هستند و درخشندگی آنها در کنار جذابیت برگ ها خودنمایی می کند. همه آنها ریشه گوشتی دارند. میوه ی کاذب به طول 15 تا 25 و عرض 10 تا 25 سانتیمتر بوده، به رنگ زرد تا قرمز نارنجی و به وزن نیم تا 5 کیلوگرم می باشند و پوشیده از زگیل های بزرگ و 6 گوش و در راس دارای دسته ای برگ هستند.

ویژگی این درخت مثل موز یک گیاه منوکارپ است (یعنی بوته آن یک بار گل و میوه می دهد و پس از آن از بین می رود و میوه در سال های قبل روی شاخه های فرعی به وجود می آید. میوه آناناس در سال دوم بعد از برداشت تولید می شود که اصطلاحاً به آن محصول اصلی می گویند. محصول دوم  و سوم راتون نام دارد. بزرگترین میوه ها و بیشترین محصول مربوط به محصول اول است و محصول اول روی شاخه های اصلی بوجود می آید.

رویشگاه:

هاوایی، ژاپن و تایوان

ترکیبات شیمیایی:

پروتئازها، مقدار کمی مهارگر فسفاتاز، پروکسیداز یا پروئناز فعال می باشد.

ارزش غذایی:

هر صد گرم از بخش خوراکی (میوه ها) این گیاه دارای 209 کیلوژول (50 کیلوکالری) انرژی، 3.12 گرم کربوهیدرات ها، 9.85 گرم قند، 1.4 گرم فیبر رژمی، 0.12 گرم چربی، 0.54 گرم پروتئین، 0.079 میلیگرم ویتامین ب1 (تیامین)، 0.032 میلیگرم ویتامین ب2 (ریبوفلاوین)، 0.5 میلیگرم ویتامین ب3 (نیاسین)، 0.213 میلیگرم ویتامین ب5 (پانتوتنیک اسید)، 0.112 میلیگرم ویتامین ب6، 18 میکروگرم ویتامین ب9 (فولات)، 5.5 میلیگرم کولین، 47.8 میلیگرم ویتامین ث، 13 میلیگرم کلسیم، 0.29 میلیگرم آهن، 12 میلیگرم منیزیم، 0.927 میلیگرم منگنز، 8 میلیگرم فسفر، 109 میلیگرم پتاسیم، 1 میلیگرم سدیم و 0.12 میلیگرم روی می باشد.

اثرات درمانی:

– کاهنده التهاب است.

– آنزیم های پروتئولیتیک آن موجب افزایش روند بهبود زخم ها می شوند. و باعث ممانعت از تجمع ترومبوسیت شده

– اثرات ضد سرطانی دارد.

– درمان زخم ها و سوختگی ها می باشد.

– درمان گوارشی ناشی از التهاب لوزالمعده

– درمان آماس

– درمان التهابات و بیماریهای توام با تب

– درمان آسمی کودکان

– درمان سوء هاضمه، یبوست، عدم قاعدگی دردناک

– درمان استفراغ سیاه وتب

– آناناس به دلیل برخورداری از ویتامین C، نقش مؤثری در بهبود سرماخوردگی، تسکین گلودرد و کاهش میزان سرفه دارد.

– آناناس به دلیل برخورداری از ویتامین C، خطر بیماری های لثه را کاهش می دهد و با باکتری های مهاجم و سموم دیگری که باعث بیماری لثه می شود، مبارزه می کند.

– آناناس خاصیت خنک کنندگی دارد و برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید است.

– آناناس حاوی پکتین فراوان است و این ماده در کاهش کلسترول خون مؤثر است. لازم به ذکر است که پکتین موجود در آناناس با پختن این میوه، آزاد می شود.

عوارض جانبی خاصی برای این گیاه گزارش نشده است.