تاثیر بوتاکس

تاثیر بوتاکس (سم بوتولینوم) بر کنترل درد بیماران مبتلا به اختلال مفصل گیجگاهی فکی و بیماران میگرن:

سم بوتولینوم علاوه بر کار برد زیبایی برای اختلالات عصبی و عضلانی نیز کاربرد دارد. یکی از بیماریهایی که در قرن اخیر از شیوع بالایی برخوردار میباشد بیماری میگرن میباشد که بطور روز افزونی بر مبتلایان به آن افزوده میگردد.درمان این بیماری بسیار مشکل ،هزینه بر و مدتها بر زندگی و عملکرد روزانه فرد تاثیر میگذارد. بیماری اختلال مفصل فکی نیز جزو بیماریهای پر دردسر می‌باشد که درمان کاملی نیز نداشته و از روشهای گوناگون برای کنترل درد این بیماران بکار میرود.در طی این بیماری ،فرد در ابتدا با حرکت مفصل فک در هنگام خوردن غذا دچار درد میشود و سپس با پیشرفت بیماری فرد در حالت عادی نیز دچار درد است. یکی از روشهای کاربردی برای درمان درد در این افراد استفاده ازبوتاکس میباشد .

در سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۱ یک مطالعه بالینی بر روی 100 بیمار مبتلا به اختلال TMJ (درد مفصل فک)یا مبتلا به میگرن بودند طی 12 ماه از سال 2020 تا 2021 انجام شد.

هدف این مطالعه روشن کردن استفاده از بوتاکس در مدیریت درد بیمارانی بود که سابقه میگرن و درد ناشی از اختلال TMJ داشتند.

بوتاکس برای سردردهای میگرنی موثر است زیرا انتقال دهنده های عصبی را که سیگنال های درد را از مغز می آورند، مسدود می کند.

بوتاکس به عنوان یک مانع در این جهت عمل می کند. از رسیدن مواد شیمیایی به انتهای عصبی سر و گردن جلوگیری می کند.

بوتاکس در هفت ناحیه عضلانی مجزا در اطراف سر و گردن برای جلوگیری از سردردهای میگرنی وارد می شود.

پیشانی، پل بینی، شقیقه ها، گردن، پشت سر و درست بالای تیغه های شانه در قسمت فوقانی پشت همه تحت تاثیر قرار می گیرند.

در بیماران مبتلا به میگرن مزمن، پس از سه دوره درمان با آنابوتولینوم توکسین A (بوتاکس)، میزان پاسخ 65 درصد ارزیابی گردید. بر اساس یک گزارش جدید، درمان طولانی مدت با آنابوتولینوم توکسین A در بیماران فوق الذکر روشی قابل اعتماد، ایمن و به خوبی قابل تحمل است.

بوتاکس می تواند به شل شدن عضلات فک شما کمک کند. بوتاکس برای TMJ می تواند بسیار موثر باشد. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که درمان بوتاکس به طور قابل توجهی درد را کاهش داده و حرکات دهان را به مدت سه ماه پس از درمان افزایش می دهد. مطالعه دیگری نشان داد که علائم در 90 درصد از شرکت کنندگان بهبود یافته است.

این اثرات بسته به بیمار از سه تا پنج ماه ادامه خواهد داشت. بیماران با از بین رفتن بوتاکس و عضله ماستر تغییر ساختار صورت و علائم اختلال TMJ را تجربه خواهند کرد.

تزریق بوتاکس در این کلینیک