طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی با نام انگلیسی Acupuncture یک روش درمان چینی است. در این روش درمان سنتی، سوزن‌هایی خیلی باریک و ریز در نقاط مختلف بدن بر روی سطح پوست قرار می‌گیرند. اما چرا؟ مهم‌ترین نکته‌ای که ذهن هر فرد را در رابطه با این روش درمانی به خود درگیر می‌کند این است که چگونه با قرار دادن سوزن‌هایی خیلی باریک بر روی پوست بدن در نقاط مختلف، درد در آن نواحی کاسته خواهد شد.

🛑طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟

با این که این روش یکی از روش‌های درمان طب سنتی است، اما باید حتماً برای استفاده از آن به پزشک متخصص مراجعه کرد. هیچ گاه بدون تشخیص متخصصین در این زمینه به تحت درمان قرار گرفتن با این روش اقدام نکنید. بعد از مراجعه به پزشک متخصص در زمینه طب سوزنی، او تشخیص می‌دهد که درد موجود در بدن شما نشات گرفته از کدام قسمت از بدن است. به بیانی دیگر، محل گرفتن انرژی را تشخیص می‌دهد. سپس با توجه به تشخیص خود، به فرو کردن سوزن‌ها در محل مناسب از بدن شما اقدام می‌کند. این کار از ظرافت و دقت خاصی برخوردار است که به همین دلیل حتماً باید به فرد متخصص مراجعه کنید. بسته به نوع درد و محل آن، ممکن است تا چند جلسه درمان برای شما تجویز شود. هر جلسه حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.

🛑فواید روش درمانی طب سوزنی چیست؟

روش درمانی طب سوزنی نیز مانند هر روش درمانی دیگر، فواید و مضرات خاصی را خواهد داشت که در این قسمت برآنیم که چندی از فواید فراوان این روش درمانی را برشماریم:

✓کاربرد این روش برای گستره‌ای عظیم از بیماری‌ها

✓روشی کاملاً طبیعی بدون دخالت هیچ گونه ماده شیمیایی

✓بدون نیاز به عمل جراحی و بیهوشی

✓زمان بر نبودن و انجام شدن آن در چند دقیقه

✓قابلیت ترکیب شدن با سایر روش‌های درمانی

✓روشی کاملاً مناسب و کاربردی برای جایگزین شدن با انواع مسکن‌ها

و…

🛑مضرات سوزن درمانی و یا روش درمانی طب سوزنی چیست؟

و اما همانند هر روش درمانی دیگر، مضراتی برای طب سوزنی نیز می‌توان در نظر گرفت. اگر چه که خیلی از این مضرات نادر بوده و امکان روی دادن آن‌ها نزدیک به صفر است؛ اما در هر حال باید از وجود آن‌ها مطلع بود. نکته دیگری که در این زمینه اهمیت دارد این است که همان طور که از گذشته تا به امروز گفته اند، باید کار را به کاردان سپرد! بدین معنا که باید حتماً برای درمان به روش طب سوزنی، نزد فرد متخصص این کار بروید تا جوانب منفی آن تا حد ممکن کاهش یافته و نزدیک به صفر شود. برخی از این مضرات عبارتند از:

امکان آلوده بودن سوزن‌ها و ایجاد انواع عفونت‌ها که برای پیشگیری از این عارضه به شما شدیداً توصیه می‌کنیم نزد پزشک متخصص در مکان‌های درمانی امن حاضر شوید.

امکان شکستن سوزن در بدن و ایجاد جراحت

تداخل داشتن با داروهای رقیق کننده خون؛ بنابراین اگر از این داروها مصرف می‌کنید تا حد امکان از این روش درمانی پرهیز کنید.

احتمال ایجاد خون ریزی، کبودی و زخم در محل استفاده از سوزن‌ها

تداخل با انواع اختلالات خون ریزی که ممکن است در فرد بیمار وجود داشته باشد.

امکان وارد کردن آسیب به ریه‌ها؛ در صورتی که در نواحی مربوط به قفسه سینه و یا ناحیه بالایی پشت، از سوزن‌ها استفاده شود.

رزرو وقت

فهرست